Thursday, November 16, 2017

Kampfly teknologiudredning behøves








16 november 2017

Kampfly teknologiudredning behøves

Af: Karsten Riise



Udviklingen indhenter F-35

F-35 er basalt set et dårligt kampfly.

Imidlertid har F-35 en avanceret elektronik - hvis den virker.

Den teknologiske udvikling hos de bedre konkurrent-fly er imidlertid allerede ved at indhente F-35.


Ny ”Super Super Hornet”

Super Hornet bliver nu til ”Super-Super Hornet” i en ”Block III” version.

USA's flåde har i år besluttet at satse på den nye Super-Super Hornet. Fordi F-35 er et dyrt og elendigt fly, med dårlige kamp-egenskaber, men tilfældigvis en god radar. US Navy vil derfor stort set mest bruge F-35 til recognoscering, og de nye ”Super Super Hornet” til den tunge kamp.

USA's hangarskibe planlægger at 50%-75% af flådens kampfly bliver de nye ”Super Super Hornet” – kun resten bliver F-35.

US Navy har her i 2017 besluttet at opgradere ca. 600 Super Hornets til at ”Super Super Hornet” standard - og endda at købe yderligere 80 nye Super-Super Hornets.

De nye amerikanske ”Super-Super Hornet” bliver levetidsforlænget til at fortsætte helt frem til 2046. De nye ”Super Super Hornet” forventes at få 9.000 flyvetimer levetid – ved hård accelleret start og landing på hangarskibe vel at mærke. Hvis de samme fly bruges på land, vil levetiden blive endnu længere: et godt skøn er over 10-12.000 flyvetimer. Til sammenligning har F-35 kun 8.000 flyvetimer levetid.


Ny Eurofighter på vej

Eurofighter kommer ligeledes i en ny Tranche 3B version, hvor hele elektronikken, herunder radar, skærm, datalink og computer opgraderes.

Både Super Hornet og Eurofighter opdateres hele tiden nye radar, ny computer, ny data-integration, bedre skærme til piloten og pilothjelme med bedre input. Det giver mening over mange kommende år konstant at opgradere Super Hornet og Eurofighter, for det er grundlæggende gode fly.


Beholde F-16 et alternativ - livstidsforlænges

Selv F-16 opgraderes nu i USA med længere levetid.

De danske F-16 var blandt de første, der blev produceret, og de kom oprindeligt med gamle sort-hvid skærme. Men F-16 er et godt design, og er stadig ét af de bedste. Derfor giver det mening konstant at levetidsforlænge F-16, både flystel, motor og elektronik.


F-35 – dyr, dårlig – får det overhovedet nogen fremtid?

F-35 er dyrt og dårligt.

Et dårligt fly kan i princippet aldrig opgraderes til at blive et godt fly.


Radar-usynlighed – relevant hvor længe?

Rusland og Kina bruger enorme ressourcer på nye radarer, som kan fange F-35.

Det giver ikke mening at investere milliarder i ”usynlige” fly til levering i 2025, hvis de allerede omkring dén tid kan opfanges med ny teknologier omkring radar, infrarød og passiv detektion, som er hastigt på vej.

Muligvis blev ”usynligt” israelsk F-35 allerede i år ramt i Syrien, endda med et gammelt russisk missil. Hvis ikke det israelske F-35 blev ramt af et missil, men kun som de selv påstår af en ”fugl”, så stiller det spørgsmålstegn ved, om F-35 med kun én motor er for sårbart for Danmark at flyve med oppe i Arktis.


Rusland og Kina – stærk kombination

Rusland er på vej med PAK FA, et nyt fly, som flyvemæssigt bliver langt overlegent mod F-35.

Det eneste Ruslands PAK FA endnu ikke har, et verdens bedste radar, sensorer og computer. Kina ønsker at blive verdens-ledende på kunstig intelligens – intet mindre – og på computere, selvkørende fartøjer og hvad dertil hører.

Et russisk PAK FA med kinesisk IT-teknologi kan i kombination blive til verdens bedste kampfly – allerede omkring 2025-2030, når Danmark skal have sine egne ”nye” men til dén tid måske forældede kampfly. Kina er også ved at udvikle en ”kvante-radar”, som kan se alting, også F-35.


Strategisk vægtning mangler – kampfly vs. Luftforsvar mv.

Og så har vi endnu ikke diskuteret, om det overhovedet giver mening for Danmark med ”verdens bedste kampfly”, hvis de 70-102 mia. dyre fly kan ødelægges på landjorden efter 2 minutter med at raketangreb på deres flyvebase.


Forsvaret var uredeligt om F-35

Forsvaret var decideret uredelig i sin analyse af kampfly.

Teknologisk havde Forsvaret i udbudsmaterialet (jeg har set det!) bedt om at sammenligne overlevelses-evnerne på et F-35 til levering i 2025 og med levetid frem til ca. 2055 - over mod den militær-teknologi, Rusland havde ca. 2014. Som om et hastigt teknologi-felt aldrig udviklede sig. Det holder jo aldrig vand.

Ved Super Hornet havde Forsvaret bevidst bedt leverandøren Boeing om data på en 2-sædes version, selvom Forsvaret udmærket godt vidste, at den 1-sædes version er langt billigere i drift. Forsvaret havde også bevidst lagt 6.000 flyvetimer ved brug på hangarskib til grund for Super Hornet, selvom de udmærket godt vidste, at Super Hornet på land (i Australien) holder i 9.000 flyvetimer.

Forsvaret viser det sig også (Jyllandsposten i dag 16 november 2017), var uredelig om økonomien. Forsvaret tilbageholdt for Folketinget oplysninger om, at F-35 i praksis allerede ud fra sidste års sigt, og uden de nye tilkommende forsinkelser, ville blive mindst 10 mia. kroner dyrere end fremlagt.

Det hele må gå om.

Danmark behøver en hurtig udredning - hvor NYE øjne kommer på sagen.


Teknologi og Strategi - udredning behøves

Hele teknologien omkring kampfly, hvad der behøves, hvilke radar-teknologier som er på vej ind, strategisk om der også skal købes luftforsvarsmissiler osv. skal undersøges – hurtigt. Denne undersøgelse skal ske selvstændigt, dvs. i Danmark og Europa, uden færdige konklusioner leveret fra USA.


Jo – F-16 kan godt holde længere

De danske F-16 må sagtens kunne holde ét år mere, mens en hurtig teknologi-udredning gennemføres.


Tyskland og Danmark militært sammen

Tyskland er også ved at overveje nye kampfly. Tyskland har samme udfordring som Danmark mht. at bedømme den fremtidige udvikling i militær-teknologi.

Tyskland er Danmarks partner, og har langt flere ressourcer og viden til militær teknologi-analyse, end Danmark har.


Suspendér kontrakt-skrivning på F-35 – undersøg dog sagen

Hele forløbet omkring F-35 var uredeligt.

Økonomien holder ikke på F-35.

Hverken teknologien eller strategien holder sandsynligvis heller ikke.

Danmark bør med Tyskland gennemføre et haste-arbejde – revurdere militærteknologien – hele militær strategien - og kampfly-behovet.


Karsten Riise
Partner & Editor


CHANGE NEWS &
CHANGE MANAGEMENT