5 november 2017
Forsvarsforligspartier planlægger 24-36 mia. ekstra til flere F-35
Af: Karsten Riise
F-35 ikke egnet til at sikre dansk forsvar – utroværdig regering – ”planlagt” merforbrug af mange milliarder
Fly til vedligehold – ikke til kamp
Rigsrevisionen viser for enhver at se, i sin seneste rapport om F-35, at regnestykket omkring pilot-timer aldrig vil holde (Rigsrevisionen 20171004, fig.4 s.15). Flyvevåbnet kommer med dé forfærdelige arbejdsbetingelser, der afdækkes af Rigsrevisionen, til at opleve masse-flugt af piloter til det civile. Beredskabet vil ikke kunne holdes - langt flere piloter skal ansættes - og uddannes.
Rigsrevisionen henviser ikke til den amerikanske rigsrevisors seneste rapport GAO-18-75 fra oktober 2017, om katastrofale problemer med at holde F-35 kampklar til forventede omkostninger. Alligevel peger Rigsrevisionen på de samme problemer som GAO: Omkostninger, vedligehold og rådighedsgrad. Rigsrevisionen kommer til lignende konklusioner som GAO i USA ud fra faktiske drifts-erfaringer med F-35 fra især Norge og Holland.
Sandsynligt 16%-33% - måske 75% færre flyvetimer
Der er således solid basis for at sige (jf. Rigsrevisionen s.20):
Danmark får for et megabeløb på 66,1 mia kr. i F-35’s levetid (30 år) ikke 250 flyvetimer per kampfly, men snarere 210 timer/fly (Holland) eller kun 168 timer/fly (Norge) – dvs. 16%-33% færre flyvetimer end Forsvarsforligspartierne har forudsat. GAO i USA fastslår en kamprådighed på kun 1/4 af det planlagte mål - 75% under målet (!)
Utroværdig Forsvarsminister
Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen er utroværdig, når han udtaler, at USA kan fastholde de 250 flyvetimer per kampfly, som Forsvarsministeriet stadig lægger til grund.
USA's nyeste rigsrevisionsrapport GAO-18-75 fra oktober 2017 beviser, at USAs første 250 enheder F-35 bruger næsten det dobbelte af den forventede tid i vedligeholdelses-cyklus (GAO fig. 1), og at F-35’s kamprådighed (GAO fig. 2, midtersøjle) ligger langt-langt under det lovede: Kun ca. 15% af tiden er F-35 ”Full-Mission-Capable” (FMC), hvor målet var 60% - dvs. 3/4 under målet.
Hvad værre er: GAO forudser stadigvæk her i efteråret 2017, at F-35 række af uendelige problemer, der har plaget flyet med 10 års forsinkelse, ikke har udsigt til en løsning de næste år. Vi kan hverken stole på Forsvarsministeren og Forsvarsministeriets udtalelser i sagen F-35.
Endelig skal man pege på forlydender om, at de første F-35 i USA ikke kan opgraderes til nyeste standard i deres software, og derfor ikke kan godkendes til kamp. Fortsatte upgrades er vitale. Danmark risikerer simpelthen at stå med 27 ubrugelige F-35 kampfly, få år efter leveringen.
De 27 enheder F-35 ikke nok til sikring af basalt forsvar
Det samlede antal F-35 flyvetimer er i udgangspunktet planlagt til 183.554 timer over 30 år, 2020-2049 (Rigsrevisionen tab. 1 s.13). Når flyvetimerne med stats-garanti bliver mindst 16%-30% lavere end forudsat, så bliver de 183.554 timer altså reduceret med 30-55.000 timer.
Hvilke opgaver skal så stor en mængde manglende flyvetimer (30-55.000 timer) i givet fald tages fra?
Det er nemt at se (Rigsrevisionen tab.1, s.13), at det første sted, man kan skære for at dække ”hullet” på 30-55.000 flyvetimer er ved stort set at fjerne alle Internationale Operationer, som er planlagt til 39.936 timer (over de 30 år).
Hvis manglen på flyvetimer bliver på 55.000 (og ikke ”kun” 30.000 timer), så er det ikke nok at sige nej til alle Internationale Operationer (ca. 40.000 timer), så skal der skæres 15.000 timer yderligere, og dét vil gå ud over territorial-forsvaret.
De sidste 15.000 manglende flyvetimer kan kun findes ved at skære i ”øvrige nationale opgaver”(planlagt til 11.544 timer) og reduktion i det vitale afvisningsberedskab (planlagt til 28.497 timer).
Hvad bliver ”løsningen”? Mange flere F-35!
Med al den Rusland-forskrækkelse, som hetzes for tiden, er det så sandsynligt, at Danmark skærer i Flyvevåbnets kerneopgaver til forsvar af landet? Nej. Forsvarsforligspartierne er også helt vilde med at bombe fjerne landsbyer og sprede terrorister i lande som Libyen - er det sandsynligt, at de vil opgive dén slags? Nej.
Så ”løsningen” på de manglende flyvetimer med 27 enheder F-35 bliver meget enkel: Forvent allerede nu køb af yderligere 33%-50% flere F-35. Vi taler altså om køb af 10-15 flere F-35 end ”forventet”.
Forsvarsforligspartiernes ordførerere véd, efter deres udtalelser at dømme, alle sammen udmærket, at F-35 drifts-oplysningerne ikke holder!
”Planlagt” overskridelse med mange milliarder
Forsvarsforligs-ordførerne har bare for længst truffet en urokkelig F-35 beslutning på et andet grundlag, end dét, som offentligheden kender:
USA har simpelthen sagt, at det SKAL være F-35. Sådan.
Naturligvis lover USA ”guld og grønne skove” som alle (inkl. USA selv) godt ved ikke holder. Dét er alt sammen skuespil. Tværtimod er det endda sådan, at jo mere F-35 fejler i USA, jo mere vil USA bruge diplomatisk magt for at fastholde eksportsalget. Når Danmark véd, at man ikke kan påregne flyvetimer nok til selv det basale forsvar med 27 enheder F-35, så har Forsvaret allerede nu forberedt sig på at ”efter-bestille” 5-10-15 enheder F-35 mere til levering efter 2020 – dét bliver en yderligere ekstra-regning for samfundet på 24-36 mia. kroner!
Så når Forsvarsforligspartierne køber 27 fly F-35 for 66 mia. kr. i 2017 – så Ups! kommer der lige en ”ekstra-bestilling” på yderligere 5 fly til ekstra 12 mia. kr. i 2018-2019, samt yderligere 5 fly i 2020-2021 – og hvis disse 10 fly til ekstra 24 mia. kr. ikke er nok, så om nødvendigt endnu 5 fly mere til 12 mia. kr. mere i 2022 oveni.
Vupti, i alt 15 fly til 36 mia.kr. i 2018-2022 oveni i de 66 mia. kr. = samlet regning på 102 mia.kr.
Sådan ser køreplanen ud.
F-35 – totalt spild af milliarder
For disse 66-102 mia. kroner – får Danmark så det bedste kampfly?
TVÆRTIMOD.
På samtlige basale egenskaber – hastighed, højde, stige-evne, kraftreserver, rækkevidde, manøvredygtighed, rådighedsgrad, våbenbæring – ligger F-35 i bund. Både i forhold til andre NATO-fly, og i forhold til Ruslands nye PAK-FA kampfly.
Er F-35 ”usynligt” som påstået? Nej, ikke til dén tid, hvor det kommer i brug.
Det eneste F-35 har, som ingen andre fly har, er en computer, der ikke virker.
F-35 er amerikansk, og USA er ved at miste interesse for Europa - og F-35 og gavner ikke engang Danmark i EU’s strategiske satsning på forsvarsindustri.
Gør hvad som helst andet.
Levetidsforlæng F-16, køb Eurofighter, køb jord-til-luft raketter, supplér F-16 med 5 enheder F-35 bare for at ”have nogen” – gør alt andet, end dét, man er på vej til at gøre nu.
Slinger for milliarder i Danmarks Forsvar
Den planlagte ”uforudsete” overskridelse på 24-36 mia. kr. er naturligvis mest diskuteret i ”inderkredsen”, dvs. Forsvarsforligspartiernes ordførere.
Kampfly F-35 kommer til at koste Danmark op imod 102 mia kr. i særudgift.
Forsvaret er tilsyneladende heller ikke bange for at disponere penge, der ikke er bevilget endnu.
De i alt 102 mia. kroner til F-35 (og flere piloter) skal først skal dukke op som nogle ”hovsa” de næste år over senere valg-perioder. Til dén tid er nye MF’ere valgt, og alting glemt.
USA kræver aftalen om F-35 indgået her og NU, så hvem bryder sig om op imod et lille halvt hundrede milliarder ekstra til dén tid?
Karsten Riise
Partner & Editor
CHANGE NEWS &
CHANGE MANAGEMENT