Monday, June 6, 2016

F-35 farligt valg i Arktis








6 juni 2016

Forsvarsminister taler usandt -  F-35 farligt valg i Arktis

Af: Karsten Riise


Den 25 maj 2016 var Forsvarsministeren i høring om hans anbefaling af kampfly F-35. Jan Erik Messmann (DF) spørger til F-35 problemer med kun én motor, især i Arktis.

Hertil svarer Forsvarsminister Peter Christensen (kl.11:02):
”Så er der spørgsmålet om motorer. Altså, man skal jo huske på at,
dét at et fly kun har én motor er ikke en stor udfordring,
når man ser på vores nuværende F-16 fly
,
der har været ulykker gennem årene
det har aldrig været pgra. motorfejl.
Og derfor er det ikke dét, som bliver tillagt en stor vægt i evalueringsrapporten.
Dét er motorerne for driftssikre til idag.”


Forsvarsministeren taler usandt

Danmark har total-skadet hele to F-16 på grund af motorfejl. Én motorfejl var i 1987. Og i 1996 gik der motorbrand i en to-sædes F-16. Derfor talte forsvarsminister Peter Christensen usandt, da han 25 maj kl. 11:02 sagde til Forsvarsudvalget, at ulykker med danske F-16 aldrig har været pgra. motorfejl.

Norge har mistet hele seks F-16 pgra. motorfejl, heraf tre alene pgra. fugle.

Forsvarsministeren giver altså vildledende oplysninger om F-16 motorfejl – det ER et issue.


F-35 har meget store motor-problemer

F-35 motor-driftssikkerhed er særdeles dårlig.

F-35 motor har lang vej at gå før den er pålidelig.

Så sent som sommeren 2014 brændte en F-35 motor af ved test-start. Motorproducenten i USA har haft enorme problemer med at finde en endegyldig løsning på F-35 motor-problemet.

Det er derfor også vildledende, når Forsvarsministeren fortæller Forsvarsudvalget, at Kampfly-evalueringsrapporten ikke har haft grund til at tillægge motor-problemer nogen vægt, fordi ”dertil er motorerne for driftssikre”. Netop F-35 motoren er ikke driftssikker.


Minister-svar endnu mere vildledende i kontekst

Forsvarsministerens usande påstand om ”ingen motor-problemer” på F-16 og F-35 bliver endnu mere alvorligt set i kontekst af spørgeren Jan Erik Messmann’s henvisning til flyvning i Arktis.

Falder en dansk pilot ned i Vesterhavet, så er han i live længe nok til at man kan redde ham.

Falder en dansk pilot med motorfejl ned over Nordpolen, så er han formentlig død inden man finder ham.

Derfor er F-35 et farligt valg i Arktis.


Karsten Riise
Partner & Editor


CHANGE NEWS
CHANGE MANAGEMENT